Uznávám, že když se sami nebo když vás někdo jiný označí za konzultanta není to nic moc. Každý si vzpomene na hloupé poradce z pohádek, sovětské poradce v padesátých letech a poradce, o kterých se tvrdí, že se vás nejdříve na všechno vyptají a pak vám to za drahé peníze prodají.
Kouč, lektor, mentor a trenér na tom zas tak špatně nejsou, asi proto, že se v pohádkách nevyskytují. Když to všechno zastřešíme povoláním učitel, moc si nepomůžeme. Představa učitele je, že hraje na housle a je chudý. Prostě devatenácté století. Přinejlepším připomíná „soušku“ z dob socialismu.
Kdybych sdílel tuto představu, asi bych se šel utopit. Já tu práci ale vnímám jinak.
Dobrý konzultant, mentor, kouč, tutor, učitel, a teď budu mluvit jen o vzdělávání dospělých, by měl:
- Nastudovat více teorie z oblastí, které přednáší, než ti, kteří se jimi prakticky zabývají. Měl by v dané oblasti sledovat trendy, vše co je nové, relevantní a měl by na to své studenty upozorňovat. Učitele chápu jako turistického průvodce, který provází po pamětihodnostech a maximálně poutavým způsobem (hry, interakce, projekty, diskuze) je dává do souvislostí a snaží se své studenty inspirovat a názorově posunout.
- Měl by mít praktické zkušenosti, jak tyto věci opravdu v praxi fungují, nebo nefungují
- Měl by usilovat o rozvoj kritického myšlení, úsudku a kreativity.
A ještě na závěr, v naší škole (Akademie žurnalistiky a nových médií) si vyučující praktici často stěžují, že jen pět procent studentů na to má. A o to jde. Těch pět procent má smysl, jen na začátku procesu se těžko odhaduje, kdo do nich patří.
Latest posts by Vadim Petrov (see all)
- Peaceful mind_Vadim Petrov ml./Veronika Mašková 8.2. 2022 - 28. 3. 2022
- Manažer je jako procesor v počítači 28.3. 2022 - 28. 3. 2022
- Vladimír Vysockij – Milej Koljo… 1984 - 27. 1. 2022